Gigantyczna dziura i odizolowane środowisko. Naukowcy znaleźli na jej dnie wejścia do jaskiń

Chińska agencja prasowa Xinhua potwierdziła, że na terenie tego kraju odkryto głęboki na 192 metry otwór. Po zejściu na dno zapadliska członkowie ekspedycji odkryli trzy wejścia do jaskiń.

Na tym odkrycia się nie skończyły, ponieważ w częściowo odizolowanym środowisku, gdzie dostęp do światła słonecznego jest ograniczony, odkryto także trzy stare drzewa o wysokości około 40 metrów. Wśród członków wyprawy na dno tego niezwykłego otworu znaleźli się przedstawiciele Instytutu Geologii Krasu Chińskiej Służby Geologicznej.

Głębokie zapadlisko i bogata roślinność

I choć George Veni z amerykańskiego NCKRI, instytutu zajmującego się badaniem jaskiń, wyjaśnia, że odkrycie nie powinno zaskakiwać, to sprawa i tak jest ciekawa. Chiny słyną bowiem z topografii krasowej, która jest podatna na powstawanie zapadlisk i jaskiń. Te zazwyczaj pojawiają się na skutek opadów. Deszcz, cechujący się delikatnie kwasowym odczynem, może przenikać przez glebę, gromadząc w ten sposób dwutlenek węgla i jeszcze bardziej zyskując na kwasowości.

Woda ta następnie ścieka, drążąc powstałe tunele, aż w pewnym momencie stropy jaskiń stają się na tyle osłabione, że dochodzi do ich częściowego zapadnięcia. W efekcie mogą tworzyć się struktury takie jak ta, na którą natrafili chińscy speleolodzy. Nowe odkrycie miało miejsce na terenie okręgu Leye, gdzie łącznie zidentyfikowano już 30 takich zapadlisk. Przedstawiciele tego samego zespołu odkryli wcześniej dziesiątki zapadlisk w północno-zachodniej prowincji Shaanxi oraz skupisko połączonych ze sobą zapadlisk w Kuangsi.

Zhang Yuanhai z Instytutu Geologii Krasu stwierdził, że wnętrze zapadliska ma długość 306 metrów i szerokość 150 metrów. Z kolei Chen Lixin, który kierował zespołem ekspedycyjnym, opisał gęstą roślinność na dnie otworu. Ta sięga ramion człowieka, a naukowcy spodziewają się, że na miejscu może występować wiele różnych gatunków. Posunął się nawet do stwierdzenia, iż badacze mogliby tam natrafić na niezidentyfikowane jeszcze organizmy.

Tego typu otwory nie są w Chinach niczym niezwykłym