Łysienie bez tajemnic. Wiemy, jak przeciwdziałać utracie włosów

SCUBE3 to nazwa cząsteczki sygnalizacyjnej, która stymuluje wzrost włosów. To może być cel dla przyszłych terapii łysienia androgenowego.
Wiemy już, jak zahamować łysienie? /Fot. Pixabay

Łysienie androgenowe to choroba w większości przypadków o podłożu genetycznym, która charakteryzuje się zależnym od androgenów (hormonów płciowych) wypadanie włosów. Schorzenie to dotyka co najmniej 50% mężczyzn po 50. roku życia i 40% kobiet po 70. roku życia.

Za główną przyczynę łysienia androgenowego uważa się nadwrażliwość organizmu na dihydrotestosteron (DHT), związek chemiczny będący pochodną męskiego hormonu testosteronu. Do łysienia może przyczyniać się natłuszczająca się skóra głowy (wynikająca z nadmiernego wydzielania łoju skórnego) oraz duże napięcie mięśni skóry głowy. Potwierdzono także związek łysienia androgenowego z chorobą niedokrwienną serca.

Teraz naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine (UCI) odkryli cząsteczkę sygnalizacyjną SCUBE3, która stymuluje wzrost włosów i może stanowić podstawę przyszłych terapii łysienia androgenowego. Szczegóły opisano w czasopiśmie Developmental Cell.

Łysienie pod kontrolą?

Naukowcom udało się określić dokładny mechanizm, który sprawia, że komórki brodawki skórnej – wyspecjalizowane fibroblasty wytwarzające sygnały na dnie każdego mieszka włosowego – stymulują wzrost nowych włosów. Genetyczne podstawy tego procesu były do tej pory słabo poznane. Teraz odkryto SCUBE3.

Prof. Maksim Plikus z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine mówi:

W różnych momentach cyklu życia mieszka włosowego, te same komórki brodawki skórnej mogą wysyłać sygnały, które albo utrzymują mieszki włosowe w stanie uśpienia, albo wyzwalają wzrost nowych włosów. Ujawniliśmy, że cząsteczka sygnalizacyjna SCUBE3, którą naturalnie produkują komórki brodawki skórnej, jest posłańcem używanym do “powiedzenia” sąsiednim komórkom macierzystym włosów, aby zaczęły się dzielić, co zwiastuje początek wzrostu nowych włosów.

Potwierdzono, że produkcja cząsteczek SCUBE3 jest kluczowa do wzrostu włosów u ludzi. Podobny mechanizm występuje także u myszy, dlatego w badaniu użyto modelu gryzoni z nadaktywnymi komórkami brodawek skórnych i nadmiernym owłosieniem.

Yingzi Liu, badacz podoktorski UCI w dziedzinie biologii rozwoju i komórki, dodaje:

Badanie tego modelu myszy pozwoliło nam zidentyfikować SCUBE3 jako nieznaną wcześniej cząsteczkę sygnalizacyjną, która może napędzać nadmierny wzrost włosów.

SCUBE3 faktycznie stymuluje wzrost włosów w ludzkich mieszkach włosowych. Wstrzyknięcie tej cząsteczki do skóry myszy z przeszczepionymi ludzkimi mieszkami włosowymi, natychmiastowo wyzwoliło produkcję nowych włosów. To wskazuje, że preparaty oparte na SCUBE3 mogą stanowić obiecującą terapię leczenia utraty włosów.

Prof. Maksim Plikus wyjaśnia:

Istnieje silne zapotrzebowanie na nowe, skuteczne leki na wypadanie włosów, a naturalnie występujące związki, które są normalnie wykorzystywane przez komórki brodawki skórnej, przedstawiają idealnych kandydatów nowej generacji do leczenia. Nasze badanie w modelu przeszczepu włosów u ludzi zatwierdza przedkliniczny potencjał SCUBE3.

Władze UCI złożyły już wniosek o tymczasowe zgłoszenie patentowe dotyczące stosowania SCUBE3 i jego pochodnych do stymulacji wzrostu włosów.